mandag 16. november 2009

Olve skriver i bloggen sin :)

Et kapittel er slutt, et nytt har begynt...
Plutselig var tiden her da vi skulle forlate Den Norske Skolen og de andre «Haldingene». Lørdag forrige uke satte Helene og Miriam kursen for Ifanadiana, mens Merethe og Maria drog til Tana på Søndagen. Litt rart var det å skulle skilles etter å ha bodd sammen en måneds tid, samtidig som jeg så veldig frem til å komme igang med arbeidet.

På søndagen fikk jeg plutselig en telefon om at det var endring i planene, vi måtte pakke og komme oss av gårde til Tombontsoa så fort som mulig. Planen var å reise mandag morgen, men hvem har vel hørt om planlegging i afrika:)

Da vi kom frem blei vi møtt av husmor på internatet som hadde gjort klar et åttemannsrom på internatet for meg og Petter. Vi hadde fått beskjed om at vi skulle få et eget hus litt for seg selv, men det blir visst seinere. Noe jeg har lært under mitt Madagaskar opphold så langt er at fleksibilitet er en nødvendighet! Det var en trivelig liten hybel de hadde stellt istand for meg og Petter, med egen dusj og do, og etterhvert til og med gasskomfyr og kjøleskap og greier. Skulle jeg sette fingeren på noe måtte det være at senga mi var en halvmeter for kort, men jeg har hørt det bare skal være sundt å ligge i fosterstilling;)

Mandag morgen startet med en felles morgensamling for alle elevene kl. 7, med flott lovsang, en liten andakt og litt praktisk info. Fikk med oss såpass at det var snakk om noe besøk fra Norge:) Etter å ha vært en tur i Antsirabe for å kjøpe inn litt mat og andre nødvendigheter, var vi på mølla og fikk en liten innføring i det daglige arbeidet og prosessen der.

Neste dag blei vi satt i sving av en nordmann ved navn Rolf som hadde startet noen prosjekter ved skolen. Han skal være på Tombontsoa noen uker nå for å få satt opp et pasteuriseringsannlegg for melk og støpe en ny brønn. Han har visst lang erfaring på området og har gravd blant annet 40 brønner over en treårsperiode rundt om i Afrika. Han er en jærbu med stor entussiasme og arbeidslyst! Tirsdagen og onsdagen feiet og systematiserte vi et delelager i verkstedet etter beste evne. Resten av uka gikk med til å demontere en gammel tresker samt forberedelser til brønnprosjektet. Støpinga skulle egentlig ha starta på torsdag, men ettersom sementblanderen viste seg å ikke ha noen motor, så måtte det hele forskyves til lørdagen.

Den første uka ved Tombontsoa er plutselig over. Det har vært utrolig spennende og lærrerikt og jeg ser allerede frem til en ny uke!! I helga har jeg og Petter reist tilbake
til Den Norske Skolen som bare ligger en ti minutters kjøring fra skolen med buss. Godt å komme hit å senke skuldrene å få slappet skikkelig av! Vi er enige om at dette nesten blir å kunne sees på som å reise hjem i helga her nede:)



Les mer på bloggen din Olve ved å trykke her:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar